logo
امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۷
[ شناسه خبر : ۳۹۰۲۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
اشقیا خوان تکیه حسینی ارمغانخانه:

حکایت‌هایی که حقیقتِ محض می‌شود

حکایت‌هایی-که-حقیقتِ-محض-می‌شود
اشقیا خوان تکیه حسینی ارمغانخانه با بیان اینکه برخی حکایت‌ها حقیقتِ محض است گفت: هر کس در تاریکی‌های زندگی خود به ائمه اطهار (ع) متوسل شود و از آن‌ها یاری طلبد، دست رد بر سینه هیچ حاجت‌مندی زده نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ در ماه محرم و نزدیک شدن به عزای سید الشهدا (ع) سراسر شهر زنجان غرق در سوگ فرزند نبی اکرم (ص) می‌شود و هر کس به طریقی از دل و جان برای ایشان و مظلومیت اهل بیت (ع) ناله و زاری می‌کند.

بیشتر بخوانید

تعزیه ارمغانخانه نیز از جمله تعزیه‌هایی است که قدمت چند صد ساله دارد و افراد زیادی در ایام محرم به این شهر می‌آیند و هر کس نیتی در دل دارد که می‌خواهد برآورده به خیر شود.

در این راستا با علیرضا رستمی، اشقیا خوان تکیه حسینی ارمغانخانه به گفتگو نشستیم چکیده‌ای از آن را برایتان بازگو می‌کنیم.

وی اذعان کرد: نقش‌های مخالف خوان از قبیل شمر، ابن سعد و خولی را در مراسم تعزیه‌خوانی ارمغانخانه بر عهده داشته و اکنون ۳۰ ساله هستم و از سن پنج سالگی در حوزه تعزیه‌خوانی در دستگاه پر خیر و برکت امام حسین (ع) ایفای نقش دارم. از اینکه در مراسم تعزیه‌خوانی امام حسین (ع) مشارکت دارم احساس می‌کنم امام حسين (ع) خود ناظر و شاهد تعزیه است و خود به کار و حرفه ما برکت می‌دهد.

اشقیا خوان تکیه حسینی ارمغانخانه با اشاره به اینکه قبل از اینکه نقش مخالف را اجرا کنم «قاسم‌خوانی یا طفل‌خوانی» را در مراسمات تعزیه‌خوانی انجام‌ می‌دادم خاطر‌نشان کرد: زمانی که به سن نوجوانی رسیدم پدر بزرگ بنده از تعزیه خوان‌های قدیمی و با تجربه محسوب می‌شدند مرا تشویق به ایفای نقش‌های مختلف کرد.

وی بیان کرد: مرحوم حاج فیروز رستمی پدر بزرگ بنده پیشنهاد داد که بنده مبارز بخوانم که خود نوعی سبک است و در واقع جبهه مقابل امام حسین (ع) را شامل می‌شود. اینگونه شد که وارد نقش منفی جبهه مقابل امام مهربانی‌ها امام سوم قرار داده شدم.

رستمی با بیان اینکه از خاطرات خوبی در تعزیه‌خوانی ماه محرم در ارمغانخانه دارم که همیشه در ذهن خود مرور می‌کنم، گفت: خانمی که دارای فرزند نونهال فلج بود فرزند خود را داخل گهواره علی اصغر (ع) قرار داد و بعد از چند دقیقه متوجه شدیم که او از محل تعزیه رفته است.

وی ادامه داد: فردای همان روز همان خانم با فرزند نونهال خود به تکیه آرمغانخانه آمد و به نفراتی که در آنجا مشغول ایفای نقش بودند رو کرد و گفت دیروز فرزند فلج خود را در داخل همان گهواره علی اصغر (ع) قرار دادم بعد از چند ثانیه‌ای بدن بی‌جان فرزندم شروع به حرکت کرد و پس از دیدن این صحنه فرزندم را برداشتم و از ترس اینکه زبان باز کنم و حرفی بزنم مردم بر سرمان خواهند ریخت محل را ترک کردم و امروز آمده‌ام تا به شما بگویم فرزندم شفا پیدا کرده است.

اشقیا خوان تکیه حسینی ارمغانخانه افزود: با دیدن چشمان پر از اشک آن خانم همه ما گریه کردیم و در بلندگویی که در تکیه ارمغانخانه وجود داشت اعلام شد فرزند نونهال فلج در تیکه ارمغانخانه که متعلق به امام سوم شیعیان و سیدالشهدا (ع) است و خود این امام بر آن مراسم و شخصیت‌هایی که در آنجا ایفای نقش می‌کنند نظارت دارند بنابراین هرگز معجزه از دستگاه سید الشهدا (ع) دروغ نیست و عین حقیقت است.

وی در بخشی دیگر در خصوص نقشی که در تعزیه ایفا می‌کند و بازخوردهایی که از مردم می‌گیرد، بیان کرد: زمانی که بعد از ایفای نقش شمر در محل یا مکانی حضور داشتم اشخاصی که بنده را می‌شناختند به شوخی می‌گرفتند و مرا شمر صدا می‌زدند و می‌گفتند شمر آمد؛ لقب شمر برایم خوش آیند نبود ولی زمانی که متوجه شدم نفراتی که در تعزیه خدمت می‌کنند را خود ابا عبدالله انتخاب و نظارت دارد دلم محکم شد و دیگر نلرزید و از گفته‌های مردم درباره نقش و ایفای آن دیگر ناراحت نمی‌شوم بلکه خوشحالم از اینکه امام حسین (ع) مرا انتخاب کرده تا بتوانم در تیکیه رویدادهایی که بر سر امام حسین (ع) و خانواده گرامی ایشان آمد را به صورت زنده برای مردم اجرا کنم.

رستمی با بیان اینکه امام حسین (ع) معجزه قرن است و هر کس به ایشان و دیگر ائمه متوسل شود دست خالی بر نمی‌گردد، گفت: دومین معجزه‌ای که در تعزیه مشاهده کرده‌ام کودک هفت ساله‌ای بود که مشکل گفتاری داشت و به اصطلاح لال بود در روز عاشورا این کودک به اذن خدا و ائمه اولین کلمه‌ای که بر زبان آورد یا حسین (ع) بود. 

وی ادامه داد: هر وقت به این معجزات از طرف خدا و ائمه فکر می‌کنم درک می‌کنم هر وقت به ائمه متوسل شویم آن‌ها دست رد بر سینه هیچ کس نمی‌زنند اگر صلاح باشد نیت برآورده می‌شود و اگر نه نباید به زور از آن‌ها نیتی را طلب کرد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر